„Когато империите воюват по море, честта на нациите зависи от куража на единици.“
Из филма „Господар и командир. Далечния край на света“
Фрегатата „Surprise“, прототип на кораба от споменатата лента, е защитавала честта на две нации – френската и английската.
Корабът „Unité“ (в последствие преименуван на „Surprise“), бил построен от французите през 1794 г., които го класифицирали като корвета - междинен клас плавателни съдове, хвърлящи мост между малките военни кораби и фрегатите. Корабните специалисти не са единодушни за „Unité“ - едни я причисляват към фрегатите, други към корветите. Тя била част от Френския военноморски флот, флагман в своя клас. Дизайнът й бил дело на Пиер-Александър Форфе, който следял строежа й в Льо Хавър. На 16 януари 1794 тя била напълно готова и пусната на вода. Въоръжението й било внушително и включвало 24 бр. 8-паундови и 8 бр. 4-паундови дълги оръдия.
На 20 март 1794 г. 41-годишният лейтенант Жан Льо Дрезинек, който имал опит в търговския флот, поел командването на корветата. Той направил изключително полезни изводи, касаещи въоръжението на кораба и размера на платната й. Според него оръдията били твърде дълги и трудно се презареждали, а размерът на долните платна бил безсмислено голям. Преоборудването на кораба трябвало да стане много бързо. Първата задача на корветата била в прочутата битка от 1 юни 1794 г. (между Франция и Великобритания), където трябвало да ескортира тежко повредения кораб „Révolutionnaire“, теглен от „Audacieux“.
През юни 1794 г., след участието си в битката при Сент Мало и Брест, „Unité“ била ремонтирана. Няколко месеца след това тя отново се заела с охрана на търговските кораби около бреговете на Франция. На 28 септември, заедно с корветата „Bergere“,, „Unité“ напуснала Брест под командването на лейтенант Гюли. Двата кораба поели на северозапад, за да спрат преминаването на английски търговски кораби между Ирландия и островите Хебридс. На 17 октомври двете корвети заловили 200-тонния търговски кораб „Dianne“. За зла участ през следващите няколко дни времето се влошило и корабите били разделени. След 16-дневно безуспешно търсене на изгубения английски кораб, двете корвети се прибрали в Брест.
След сериозен ремонт, през март 1795 г. „Unité“ се присъединила към Средиземноморския флот в Тулон. Там тя изпълнявала спомагателни и куриерски задачи. При една от тях, в района на Северна Африка, капитан Дрезинек се разболял от едра шарка и мястото му заел неопитния лейтенант Ле Бретон. За зла участ, капитан Томас Фриментъл, командващ английската фрегата „Inconstant“ се оказал близо до френския кораб. Англичанинът се насочил към него с цел да го плени. На 20 април 1796 г. часовият на „Unité“ видял английския кораб, но го идентифицирал като неутрален. Не подозиращият измамата млад капитан направил грешка и не подготвил кораба си за ответни действия. Когато „Inconstant“ се доближил достатъчно, англичаните го превзели с лекота, без да нанесат каквито и да е щети на великолепната корвета.
Около година след пленяването, „Unité“ била прекръстена на „Surprise“. Британците я преквалифицирали във фрегата от шести разред. Тя имала 24 бр. 32-паундови каронади на главната палуба, 8 броя 32-паундови оръдия на куотър- и фордека и 2 броя 6-паундови оръдия.
Няколко години„Surprise“ плавала в района на Карибите под командването на капитан Едуард Хамилтън. Задачата й била да залавя действащите в района пирати. Една от емблематичните мисии на „Surprise“ била при потушаването на бунта на кораба „Hermione“. Екипажът му предал кораба на испанците в Пуерто Кабело през 1799 г. Капитан Едуард Хамилтън организирал превземането на кораба, който успял да изведе далеч от испанския обстрел. В следствие на кървавата акция жертвите от испанска страна били 119 души, 231 пленени и 15 изчезнали. От хората на Хамилтън имало само 11 пострадали, но нито един убит. След подписването на Амиенския мирен договор през 1802 г., „Surprise“ бил изваден от употреба.
Писателят Патрик О'Брайън избрал HMS „Surprise“ за прототип на неговия кораб „Licky“ в известната си 20-томна поредица за капитан Джек Обри и доктор Стивън Метюрин. „Surprise“ бил важен елемент не само за сюжета, но и за емоционалното допълване на персонажите.
През 2003 г. по поредицата на О'Брайън е създадена холивудската мега-продукция „Господар и командир. Далечният край на света“. Ролята на „Surprise“ е изпълнена от кораба HMS „Rose“, закупен от филмовото студио и променен с цел максимална прилика с оригинала.
Моделът на „Surprise“от испанската фирма Artesania Latina е в изключително крупен мащаб – 1:48. Това позволява да му бъдат добавени множество детайли. Големият му наборен корпус е от 16 шпангоутови елемента и множество усилващи прегради. Както и другите големи модели, „Surprise“ има обшивка от светли и тъмни летви. Капитанската каюта има отделение, чиито детайли могат да се видят през кърмовите и бокови прозорци. Всичките 42 оръдия, съставящи въоръжението на кораба, са със сборни лафети. Решетките и люковете, шпилът, траповете и вещите по палубата са изпълнени от различни ценни типа дърво. На бака има шест оръдия, оръжейна, нагелни планки и решетъчен люк с димоотвод. Спасителната лодка се изпълнява отделно, като елементите на нейния шпангоут са лазерно изрязани. За облицовката й са предвидени летвички от орех и рамин. За рангоута има заготовки с кръгло сечение, а за такелажа са предвидени конци с различен свят и дебелина. Ще ви се да наложи с тези конци да вържете повече от 500 юферси и блокове от чемшир. Моделът съдържа готови платна, флагове и фенери на кърмата, фок- и гротмачтата. Пълномащабните чертежи допълват пълноцветната 100-странична инструкция за сглобяването на впечатляващия модел.
При сглобяването на този макет ще ви е необходимо и лепило за дървени модели и макети.
След завършване на модела е необходимо дървените части да бъдат лакирани.
За по-голяма прецизност и удобство по време на работа, може да използвате специализираните инструменти за сглобяване на модели и макети.