Брой части: 42
Размер на модела: 27 cm
За да може да сглобите и залепите този макет, ви е необходимо лепило.
Елементите на модела са направени от едноцветна пластмаса. Моделът може да се оцвети с боички.
За F-117A
Американският едноместен изтребител-бомбардировач F-117A (Lockheed F-117 "Nighthawk") е произведен от компанията "Lockheed" през 80-те години на миналия век. Той остава в историята като първия боен самолет, произведен по технологията "stealth", известна още като "технология с ниска радарна видимост". Особеността ѝ е свързана с това, че в конструкцията на самолета са вложени радиопоглъщащи материали, а ъгловатите форми, оформящи геометрията на F-117, отразяват основните радиолокационни сигнали над или под лъчите на радара. Самолетът е оборудван със сложна навигационна система, която не включва радар. Навигирането на бомбардировача става посредством специален GPS и високо точна инерционна навигационна система. "Nighthawk" е въоръжен със специална система за контрол на оръжията, която прихваща топлината, излъчвана от целите, лазер намира разстоянието до тях, следва ги и насочва управляемите бомби.
Първият си полет F-117 извършва през юни 1981-ва година. До 1999-та година са произведени 64 единици. За времето на своята служба, F-117 оставя следите си в редица военни конфликти, сред които и бомбардировката на Югославия от 1999-та година, когато е прихванат и свален от местните отбранителни войски. В средата на 2008-ма година самолетите от този тип са напълно свалени от въоръжение, най-вече заради появата и влизането в действие на F-22 "Raptor".
Официалното название на самолета във ВВС на САЩ е "Nighthawk". Според местните системи за обозначаване на авиотехниката, буквата "F" обозначава самолетите-изтребители. Причината за класификацията на "Nighthawk" като такъв и прикачването му към изтребителните ескадрили остава неясна. Въпреки образа си на изтребител Stealth в популярната култура, F-117 е тактически ударен самолет (бомбардировач / щурмовак) и никога не е предвиден за изпълнение на изтребителни цели. Аналогична е ситуацията с друг самолет "F" - F-111 (тактически / стратегически бомбардировач), носещ обозначение на изтребител.
Независимо, че по F-117 се работи от много дълго време, официалното потвърждение за съществуването на подобен самолет идва на 10-ти ноември 1988-ма година, а първият публичен показ на бомбардировача е през 1990-та година. Самолетът е тестван в Невада, в период на осем години - от 1984-ма до 1992-ра година, под наблюдението на 4450-та тактическа група. Тъй като за външния свят съществуването на F-117 е абсолютно засекретено, се твърди, че тестовите пилоти летят на самолет А-7.
Още преди официалното си публично представяне, F-117 е командирован на първата си военна мисия. Той взима участие в нахлуването на американските сили в Панама през 1989-та година, като по време на мисията, самолетът изстрелва две бомби над летището в Рио Хато.
През 1991-ва година взима участие във войната в Персийския залив. Там бомбардировачът прави около 1300 излитания и извършва множество директни удари на ключови за войната цели в Ирак. Пилотите, управляващи F-117, се наричат "бандити", като всеки от 558-те авиатори, пилотирали самолета, получават своя "бандитски" номер, маркиращ техния летателен ред.
Независимо от "незабележимата" си технология, един от моделите "Nighthawk", пилотиран от подполковник Дейл Зелко, е засечен и свален край селцето Буджановци, провинция Войводина, на територията на днешна Сърбия. Това се случва по време на военната операция на НАТО срещу Югославия от 1999-та година. Пилотът успява да катапултира и оцелее, а в последствие е евакуиран успешно в последвалата спасителна мисия. Сръбската версия е, че F-117 е свален от ракети, изстреляни от югославска версия на съветския зенитно-ракетен комплекс S-125.
Катастрофата в Сърбия принуждава американските ВВС да прибегнат до създаването на подразделение в съществуващите оръжейни училища, което да работи върху значителното тактическо подобрение при въздушни сражения. Голяма част от тренировъчните задания са изпълнявани от други бойни единици, а F-117 започват да участват в т.нар. "Red Flag Exercise" - усъвършенствана техника за водене на въздушен бой.
Макар и напреднал за времето си, F-117 страда от това, че специфичният корпус на самолета изисква по-сериозна поддръжка и в крайна сметка е заменен от по-опростен корпус, разработен с помощта на компютърен дизайн. Появяват се нови оръжейни системи като F-22 "Raptor", които успешно изземат ролята на F-117. До 2005-та година F-117 е използван само за определени мисии, като например утвърдителни полети, установяващи дали е поразена правилната цел или когато осигуряването на минимални щети е от жизненоважно значение.
Американските ВВС планират да използват F-117 най-рано до 2018-та година, но липсата на средства за закупуване на нови многоцелеви изтребители F-22 принуждава правителството да започне процеса по спиране от експлоатация на "Nighthawk" много по-рано. Официалното потвърждение за това идва през есента на 2006-та година, като тогава е затворена школата за подготовка на пилоти на F-117. Последният ѝ випуск се дипломира на 13-ти октомври.
До декември 2006-та, първите самолети са изтеглени от ВВС. До март 2008-ма година ВВС на САЩ продължава да използва 15 бомбардировача, като формално процедурата по изтеглянето на самолетите приключва на 22-ри април същата година, когато четири F-117 за последен път се издигат във въздуха, прелитайки над авиобазата Tonopah. Извадените от експлоатация самолети се пазят в специално хранилище и се поддържат в подходящо за полет състояние.
Първият си полет F-117 извършва през юни 1981-ва година. До 1999-та година са произведени 64 единици. За времето на своята служба, F-117 оставя следите си в редица военни конфликти, сред които и бомбардировката на Югославия от 1999-та година, когато е прихванат и свален от местните отбранителни войски. В средата на 2008-ма година самолетите от този тип са напълно свалени от въоръжение, най-вече заради появата и влизането в действие на F-22 "Raptor".
Официалното название на самолета във ВВС на САЩ е "Nighthawk". Според местните системи за обозначаване на авиотехниката, буквата "F" обозначава самолетите-изтребители. Причината за класификацията на "Nighthawk" като такъв и прикачването му към изтребителните ескадрили остава неясна. Въпреки образа си на изтребител Stealth в популярната култура, F-117 е тактически ударен самолет (бомбардировач / щурмовак) и никога не е предвиден за изпълнение на изтребителни цели. Аналогична е ситуацията с друг самолет "F" - F-111 (тактически / стратегически бомбардировач), носещ обозначение на изтребител.
Независимо, че по F-117 се работи от много дълго време, официалното потвърждение за съществуването на подобен самолет идва на 10-ти ноември 1988-ма година, а първият публичен показ на бомбардировача е през 1990-та година. Самолетът е тестван в Невада, в период на осем години - от 1984-ма до 1992-ра година, под наблюдението на 4450-та тактическа група. Тъй като за външния свят съществуването на F-117 е абсолютно засекретено, се твърди, че тестовите пилоти летят на самолет А-7.
Още преди официалното си публично представяне, F-117 е командирован на първата си военна мисия. Той взима участие в нахлуването на американските сили в Панама през 1989-та година, като по време на мисията, самолетът изстрелва две бомби над летището в Рио Хато.
През 1991-ва година взима участие във войната в Персийския залив. Там бомбардировачът прави около 1300 излитания и извършва множество директни удари на ключови за войната цели в Ирак. Пилотите, управляващи F-117, се наричат "бандити", като всеки от 558-те авиатори, пилотирали самолета, получават своя "бандитски" номер, маркиращ техния летателен ред.
Независимо от "незабележимата" си технология, един от моделите "Nighthawk", пилотиран от подполковник Дейл Зелко, е засечен и свален край селцето Буджановци, провинция Войводина, на територията на днешна Сърбия. Това се случва по време на военната операция на НАТО срещу Югославия от 1999-та година. Пилотът успява да катапултира и оцелее, а в последствие е евакуиран успешно в последвалата спасителна мисия. Сръбската версия е, че F-117 е свален от ракети, изстреляни от югославска версия на съветския зенитно-ракетен комплекс S-125.
Катастрофата в Сърбия принуждава американските ВВС да прибегнат до създаването на подразделение в съществуващите оръжейни училища, което да работи върху значителното тактическо подобрение при въздушни сражения. Голяма част от тренировъчните задания са изпълнявани от други бойни единици, а F-117 започват да участват в т.нар. "Red Flag Exercise" - усъвършенствана техника за водене на въздушен бой.
Макар и напреднал за времето си, F-117 страда от това, че специфичният корпус на самолета изисква по-сериозна поддръжка и в крайна сметка е заменен от по-опростен корпус, разработен с помощта на компютърен дизайн. Появяват се нови оръжейни системи като F-22 "Raptor", които успешно изземат ролята на F-117. До 2005-та година F-117 е използван само за определени мисии, като например утвърдителни полети, установяващи дали е поразена правилната цел или когато осигуряването на минимални щети е от жизненоважно значение.
Американските ВВС планират да използват F-117 най-рано до 2018-та година, но липсата на средства за закупуване на нови многоцелеви изтребители F-22 принуждава правителството да започне процеса по спиране от експлоатация на "Nighthawk" много по-рано. Официалното потвърждение за това идва през есента на 2006-та година, като тогава е затворена школата за подготовка на пилоти на F-117. Последният ѝ випуск се дипломира на 13-ти октомври.
До декември 2006-та, първите самолети са изтеглени от ВВС. До март 2008-ма година ВВС на САЩ продължава да използва 15 бомбардировача, като формално процедурата по изтеглянето на самолетите приключва на 22-ри април същата година, когато четири F-117 за последен път се издигат във въздуха, прелитайки над авиобазата Tonopah. Извадените от експлоатация самолети се пазят в специално хранилище и се поддържат в подходящо за полет състояние.
Препоръчани боички от производителя за оцветяване на модела - "Humbrol":
- 33 White
- 129 Satin US Gull Grey
- 60 Scarlet
- 2 Emerald
- 34 White
- 26 Matt Khaki
- 191 Chrome Silver