HMS „Endeavour“ е първият кораб, с който легендарния британски откривател, изследовател и картограф Джеймс Кук прави своята първа експедиция към Нова Зеландия. Легендарния кораб е кръстен още един „откривател“, но не на моретата, а на Космоса (совалката „Индевър“).
HMS „Endeavour“ е построен през 1764 г. в Уитби, графство Йоркшир, където започнала и кариерата на капитана му Джеймс Кук. С една дума – кораб и капитан стартирали заедно. Конструкцията на „Endeavour“ го правела бърз и лесно маневрен, което отговаряло напълно на потребностите на мореплавателите. Носът бил широк и прав, а мачтите - три, без реи. Дължината на кораба била 32 m, а максималната скорост - 7-8 възела. Въоръжението се състояло от 22 оръдия, като повече от половината били с подвижни лафети. По мнението на самия капитан, корабът бил бърз, надежден и лесен за управление.
Докато прекосявал Коралово море, корабът претърпял сериозен инцидент и получил голяма пробойна в корпуса. Въпреки това прибрал целия екипаж невредим до дома. Той станал първият кораб, извършил толкова дълъг рейс без нито една жертва на скорбута. Въпреки многото си достойнства, „Индевър“ имал и недостатъци. Липсата на медна обшивка, предпазваща дървения корпус, станала причина за сериозни поражения по корпуса му. Обстоятелствата около експедицията и нейната продължителност оказали пагубно влияние върху кораба.
На 11 юни 1772 г., след 4-годишно плаване, „Endeavour“ се завърнал в Англия. По-нататъшната му съдба е обвита в мистерии.
Специално за „Endeavour“, били построени командирски катер, баркас и малка корабна лодка. Катерът бил предназначен за ползване от капитана и офицерите, които достигали с него до брега. Баркасът се използвал за транспортиране на вода, дърва и припаси до кораба.
Има две версии за това какво се е случило с него. Едната е, че е завършил своите дни плавайки по Темза. Другата, че е бил продаден на френски търговци, които го ремонтирали в Северна Америка и го използвали като китобоен съд. Предполага се, че останките му се съхраняват в Нюпорт, щата Род-Айлънд.
В чест на първия кораб на Джеймс Кук, командният модул на космическия кораб „Apollo-15“ бил кръстен на легендарния барк, а на новозеландската монета от 50 цента има негово изображение.
Комплектът за сглобяване на настоящия модел включва лазерно изрязани елементи за шпанголта, кила и палубата. Корпусът е с двойна обшивка от липа и благороден орех. Голяма част от металните части са от мед и месинг. Впечатляващи с детайлите си са капаците на пушечните люкове, които се отварят и затварят, четирите помпи, пантите на руля и др. Прозорците на кърмовата галерия и орнаментите на кърмата също са от метал. Моделът има осем метални фалконета и четири топа на лафети от орех. Юферсите и блоковете са от чемшир. В комплекта има плат за платната и памучни конци с различна дебелина за такелажа, както и подробни инструкции на английски, френски, немски, испански и италиански.
От началото на 2012 г. „Artesania Latina“ предлага модела без основа и държачи, което дава възможност на моделистите да ги подберат сами, според своя индивидуален вкус.
При сглобяването на този макет ще ви е необходимо и лепило за дървени модели и макети.
След завършване на модела е необходимо дървените части да бъдат лакирани.
За по-голяма прецизност и удобство по време на работа, може да използвате специализираните инструменти за сглобяване на модели и макети.