„La Nina“, „La Pinta“ и „Santa Maria“ са трите кораба, с които Христофор Колумб тръгнал на Първата си експедиция отвъд Атлантика. „Санта Мария“, която той никога не успял да хареса, потънала в навечерието на Коледата на 1492 г. Тя била „нао“, вид товарен кораб, докато „Ниня“ и "Пинта" били каравели – най-широко използвания тип кораби по време на Великите географски открития. След завръщането си у дома дирите на "Пинта" се изгубили, но „Ниня“ можела да се нарече „кораб с изключително дълго и бурно минало“.
„La Nina“ била любимата каравела на Колумб и трябва да се признае, че той имал основателни причини за това – освен безспорната й красота, каравелата била и най-бързия от трите кораба.
Построена в Рибера де Могер, на естуара на Рио Тинто, „Ниня“ плавала по време на цялото Първо пътешествие на Колумб и го върнала невредим у дома. Колкото и странно да е, истинското й име не било „Ниня“, а „Санта Клара“, светицата - покровителка на град Могер. Каравелата придобила известност с псевдонима си „Ниня“, дошъл от името на собственика й - Хуан Нино от Могер. Неин капитан, по време на Първото пътешествие на Колумб, бил Винсенте Янез, прочул се с откриването на Амазония.
„Ниня“ се включила и в голямата флота при Второто пътешествие на Колумб. То било до остров Испаньола. При него „Ниня“ била избрана за флагман сред седемнадесет други кораба. След завръщането си, воден от емоциите към кораба, Колумб изкупил половината акции от каравелата.
„La Nina“ се оказала единственият оцелял плавателен съд, намирал се във водите на западния Индийски океан, по време на големия ураган от 1495 г. На следващата година тя върнала невредими Колумб и останалите 120 пътника в Испания.
По време на тайно пътуване до Рим, докато напускала пристанището на Каляри, „Ниня“ била превзета от корсари. Капитанът Алонсо Медел успял да избяга от тъмницата в Сардиния, добрал се с лодка до „Ниня“ и отплавал с нея. Върнал я в Кадис тъкмо навреме, за да поеме за Испаньола, като авангард на Третото пътешествие на Колумб през 1498 г.
За последен път каравелата била забелязана в Санто Доминго през 1500 г.
През времето, когато участвала в експедициите на Колумб, „Ниня“ изминала под негово командване повече от 46 000 километра.
През 1988 г., американският инженер и морски историк Джон Патрик Сарсфийлд, започнал да строи първата исторически адекватна реплика на каравелата от XV век. Джон открил група корабостроители в Бахия, Бразилия, които използвали старинни техники за корабостроене, датиращи от периода на Великите географски открития. Те използвали само тесли, брадви, ръчни триони и длета, като материалът бил същия като използваният при строежа на оригиналната „Ниня“. На финала копието тежало 75 тона.
Платната му били проектирани от Джонатан Ненс. С тях каравелата можела да развие скорост от 5-7 възела - абсолютен рекорд за корабите от онова време.
През 1991 година копието поело към Коста Рика, за да вземе участие в снимките на филма „1492: Завоюване на Рая“.
До средата на 2008 година „Ниня“ посетила стотици северноамерикански пристанища, за да даде възможност на публиката да види тази реплика на историческата каравела.
За повече подробности можете да посетите страницата на „Ниня“ - оригиналът и копието: www.thenina.com
Моделът на „La Nina“
В комплекта на модела има лазерно изрязани елементи на шпангоута, а за корпуса е предвидена двойна обшивка от липа и махагон. Настилката на палубата е от светли летви, които контрастират с тъмния корпус. Килът и мачтите се поставят след завършване на обшивката на корпуса, както и руля, който е на три месингови панти. За реалистичност на модела, за палубата са предвидени множество метални и тъмни дървени детайли - бъчви, кофи, лебедка, стълби, котва, тъмни перила, люкове. За такелажа са използвани конци в два цвята и различни дебелини. Платната в комплекта са ушити и готови за поставяне. Флагът и вимпелът са отпечатани върху плат. Инструкцията за сглобяването на модела е в две части. Първата включва около 100 фотографии, които показват сглобяването на корпуса и всичко, което е свързано с него, а на втората има чертежи на модела в реален размер.
При сглобяването на този макет ще ви е необходимо и лепило за дървени модели и макети.
След завършване на модела е необходимо дървените части да бъдат лакирани.
За по-голяма прецизност и удобство по време на работа, може да използвате специализираните инструменти за сглобяване на модели и макети.