Мащабно умален сглобяем модел от дърво на експедиционния кораб на Христофор Колумб "Santa Maria".
Моделът е с мащаб 1:72.
Дължина: 47 cm.
Широчина: 25 cm.
Височина: 44.5 cm.
.
Корабът "Santa Maria" - флагман на първата експедиция на Христофор Колумб, бил най-внушителния плавателен съд от тези, с които отплавал към Новия свят през 1492 година (по-голям от "
La Pinta" и "La Nina".
Поради ограничените средства Колумб бил принуден да наеме кораби "втора ръка" (ако не и трета), които не били предназначени да изпълняват изследователски задачи, а само търговски курсове. "Санта Мария" била средноразмерна тримачтова карака от типа "нао", с дължина не повече от 25 метра. Действителният размер не е уточнен, защото в различни източници дължината варира от 70 до 82 фута (21.4 или 25 m). Неин собственик бил Хуан де ла Коса (пътешественик и картограф). Причината "Санта Мария" да бъде избрана за флагман била нейната стабилност и устойчивост при бури, въпреки че не се славела с бързина. Оригиналното име на "Santa Maria" било "La Gallega", заради мястото, където била построена - Понтеведра, Галиция. Сред моряците корабът бил популярен като "Marigalante" ("Санта Мария"). В писмените документи на първата експедиция на Колумб тя фигурирала като "La Capitana" или "La Nao".
Караката "Санта Мария" била еднопалубна, тримачтова с прави рейки. Платната й били фок и фок марсел на фок мачтата, грот и грот марсел на грот мачтата, кос бизан на бизан мачтата и прав блинд за бушприта.
На 3 август 1492 година трите кораба „Санта Мария“, "Пинта" и "Ниня" потеглили от Палос. Попътният вятър ги отвел до Саргасово море. В началото на октомври моряците оказали натиск върху Колумб и той сменил курса на югозапад. След няколко дни в далечината се появила суша - красив остров, който нарекли Сан Салвадор. Коренните му жители - араваките - били миролюбив и гостоприемен народ. Те не носели дрехи, имали рисунки по телата си и не познавали желязото. На Сан Салвадор испанците за първи път видели навити на тръбичка сухи листа тютюн, които араваките пушели. Когато достигнали до Куба, хората на Колумб открили, че местните отглеждали непознати земеделски култури - царевицата и картофите, които в последствие изиграли важна роля в изхранването на милиони хора. Основната задача на експедицията обаче не била откриването на нови биологични видове, а намирането на злато и завладяването на територии. Воден от жаждата за богатства, Колумб поел на изток, където се говорело, че има остров, "на който златото се търкаляло по брега". Алчността разделила трите кораба. Капитанът на "Пинта" се отлъчил, за да открие сам несметните богатства. "Санта Мария" и "Ниня" продължили плаването си сами и открили остров Тортуга. За зла участ, точно в нощта на Коледа, "Санта Мария" заседнала в риф. Щетите по нея били непоправими. Христофор Колумб решил да спаси каквото може и с помощта на местното население свалили на брега ценните товари. От останките на кораба екипажът и местните построили форт, който бил завършен на 6 януари 1493 година, нарекли го "Рождество" (La Navidat). Днес, на мястото на форта се намира град Saint-Nicolas.
За съжаление за историята не е запазено нито едно изображение на Колумбовата "Санта Мария". Въпреки това през 1892 година, по случай кръглата годишнина от първата експедиция, била построена реплика на "Santa Maria". През XX в. са правени множество нейни макети и плаващи копия в реален размер. Една част от тях са "нао", а други - изпълнени като каравели. Самият Колумб в записките си наричал „Санта Мария“ и карака и каравела. Последната реплика на кораба е като "нао", като тази нейна версия е призната за най-правдоподобна.
Запазена е единствено котвата на великия кораб, изложена в Националния музей на Хаити в Порт-о-Пренс.
Корпусът има двойна обшивка (от благороден орех), а във фалшборда има пушечни отвори. В контраст с тъмния орехов корпус, палубата е покрита със светли летви.
Килът се поставя накрая, когато обшивката на корпуса е напълно готова. Тогава е подходящо да се монтира и руля, за който са предвидени три месингови панти. За засилване на визуалния ефект на модела, детайлите по палубата са изпълнени от тъмно дърво. Това се отнася за люковете, огражденията и мачтите. За дървените части на модела са използвани няколко вида екзотичен дървен материал - сапели (двойник на махагона), мукали, рамин, коралово дърво и орех. Въпреки че моделът не е голям, той е наситен с множество миниатюрни детайли - корабен фенер, метални капаци, врати, оръдия, две спасителни лодки, трапове, и др. Въоръжението на кораба включва 4 оръдия от XV в. и два фалконета. За такелажа са предвидени памучни конци в два цвята и няколко диаметъра, както и правилни триъгълни юферси и блокове. Платната са готови - разкроени и обшити. Флаговете и вимпела са отпечатани върху плат.