Мащабно умален сглобяем модел на чешкия изтребител-биплан - Avia B.534 IV-та серия
Брой части: 71
За да може да сглобите и залепите този макет, ви е необходимо
лепило.
Елементите на модела са направени от едноцветна пластмаса. Моделът може да се оцвети с
боички.
За създаването на Avia B-534

Чехословашкият едноместен изтребител-биплан Avia B-534 е разработен в началото на 30-те години на XX-ти век, като трябва да замени действащия по това време боеви самолет B-34. До окончателното оформяне на крайния модел B-534, от който са произведени сравнително малко бройки, предназначени за чехословашките ВВС (болшинството са прикрепени към 3-ти авиационен полк в Словакия в началото на Втората световна война), са изпробвани няколко модификации, включващи комбинации от различни двигатели и корпус. Разработват се четири прототипа, един от които не стига до полет заради проблеми с двигателя си, а до плановете за развитие на втори от четирите остават единствено на хартия.
Готовата конструкция на Avia B-234 се превръща в база за изработката на B-534. Първоначално се разработва прототип Avia B-434 с двигател с водно охлаждане Hispano-Suiza HS-12Xbrs, но междувременно Avia започва преговори за закупуването на лиценз на многоцелевия двигател HS-12Ydrs и това обуславя появата на Avia B-534. В крайна сметка, след монтирането на новия двигател и нанасянето на някои корекции и подобрения по корпуса на изцяло новата модификация самолет, благодарение на упорития труд на конструктора Франтишек Новотни, ВВС на Чехия се сдобиват с нов изтребител.
Масовото производство започва през 1934-та година, когато Avia получава поръчка за изработка на 34 машини. С времето бройката нараства до общо 568 самолета, построени в течение на няколко производствени цикъла, а с изработката на машините се заемат заводите "Avia", "Letov" и "Aero Vodochody".
Военна служба

Отзивите за новия изтребител са разнопосочни. За времето в което се появява, B-534 е отличен, технически издържан самолет, конструиран според актуалните за периода строителни тенденции, но до времето на Мюнхенското споразумение, подобен тип летателно средство вече се счита за остаряло. Освен това политическата ситуация в този период не предлага условия за водене на въздушни боеве. Възможности за военни мисии и въздушни битки не се откриват в продължение на няколко години.
През 1941-ва година B-534 лети под флага на словашките ВВС, които са изпратени на Източния фронт като подкрепление на немските авиатори. Част от словаците са изпратени да противодействат на партизаните в Украйна. По това време изпъкват и сериозните недостатъци на този самолет - ниската скорост и слабото въоръжение, необезопасените срещу пожар при разстрел горивни резервоари и липсата на бронева защита за пилота. Това от своя страна затвърждава тезата, че замяната с по-модерни самолети е неизбежна.
B-534 оставя своя отпечатък и в историята на българските ВВС. През 1939-та година правителството на България закупува самолети от Бохемия и Моравия, сред които 78 бройки Avia B-534. Стъпили на родна земя, те получават името "Доган". Изтребителите се използват в опитите на родните войски да се изправят срещу бомбардировачите B-24 Liberator, които летят към Плоещ, с цел да бомбардират местните нефтени рафинерии, снабдяващи с гориво немската армия по това време. Българските летци, управляващи "Доган"-и, предприемат първата си атака срещу вражеските бомбардировачи между Враца и Монтана, като при нападението използват всичките си картечници. Заради ниската си скорост не успяват да повторят атаката и предприемат преследване на B-24 Liberator-ите. След дълга гонитба, българските пилоти се приближават до целта си и успяват да проведат втора атака. И при двете нападения бордовите оръдия отбелязват добри попадения, но 7.92-милиметровите картечници не успяват да повредят сериозно тежките бомбардировачи.
Предвид тези събития, в Словакия и България са изтеглени от изтребителните части, като у нас самолетите са преназначени към 2-ри щурмови полк. Някои от останалите изтребители се използват от българските ВВС при операции над Унгария, както и от Словакия, по време на въстанието срещу Германия (в периода Август - Ноември 1944-та година). Лебедовата песен на самолета е по времето на Словашкото национално въстание, когато B-534 успява да постигне и последната победа във въздушна битка на биплан в историята.
Предвид времето в което лети, както и дългогодишната си служба, изтребителят остава един от най-дълбоките и значими символи в авиационната история на Чехословакия.
Препоръчани боички от производителя за оцветяване на модела - "
Mr. Hobby":

- 4 Yellow
- 8 Silver
- 54 Khaki Green
- 78 Metal Black
- 137 Tire Black
- SM01 Chrome
- Mc215 Copper
- 17 RLM71
- 33 Black
- 62 White
- 69 Off White
- 115 RLM65
Посочените цветове боички и включените в комплекта ваденки Ви дават две възможности за декориране на модела според това към кои ВВС е зачислен. Опциите са:
B.534.187, Air Regiment No. 4, 40th Flight, Prague - Kbely, April 1938
Dogan No. 31, 2/2 Orlyak, Vrazhdebna airfield, Bulgaria, November 1944