"F-14 Tomcat" е американски двуместен, двумоторен реактивен изтребител-бомбардировач от четвърто поколение, с променящи геометрията си крила, произведен от фирмата "Grumman Corporation". Разработен е в началото на 70-те години на 20-ти век за заместник на "F-4 Phantom". На въоръжение е във военновъздушните сили (ВВС) на САЩ до 2006 година. Изтребителят е продаван и на ВВС на Иран. Снет от въоръжение във ВВС на САЩ на 22 септември 2006 и заменен от "F/A-18 Hornet". От самото начало на проекта „F-14“ е замислен като самолет, който да завладее напълно въздушното пространство в непосредствена близост до самолетоносачите, на които се предполага да се използват този вид самолети. Те трябвало да изпълняват допълнителни задачи и да имат способността да нанасят удари по тактически наземни и надводни цели.
През януари 1969 година проектът „F-14“ спечелва конкурс, проведен от военноморските сили (ВМС)на САЩ, за нов самолет, който да замени легендарния "F-4 Phantom", произвеждан от концерна "McDonnell Douglas". Първият прототип се издига във въздуха на 21 декември 1970 година, след което се произвежда предстартова серия от 11 самолети. През лятото на 1972 година били завършени изпитанията на „F-14“ на самолетоносач и производството за флота започва през октомври същата година. "Tomcat" влиза в състава на много ескадрили от изтребители-прехващачи към американските самолетоносачи. Основния елемент в новата машина се явява системата за управление на въоръжението „Hughes AN/AWG-9“, която позволява командването ѝ от двама човека. Тя може да атакува цели на противника на разстояние до 315 km, а с крилатите ракети и на разстояние до 120 km. Системата позволява да бъдат следени 10 цели на противника, да извърши прихващане и запуск на ракетите по 4 цели едновременно, всяка една на различна височина и далечина.
„F-14“ разполага с двустранно 20 mm оръдие, модел "General Electric M61A-1 Vulcan", с комплект боеприпаси, наброяващ 675 снаряда. Основното ракетно въоръжение включва ракети „въздух-въздух“ „Sparrow“ или „Phoenix“, разположени на пилони под фюзелажа на самолета. "F-14" е първият самолет, който може да носи на борда ракети „AIM-54A Phoenix“. Тези ракети, чиято стойност е милиони долари, е способна да поразява цели до 120 km. Това дава на изтребителя възможност да унищожава болшинството самолети на противника, още преди те да са го открили на радарите си. В допълнение, на него могат да бъдат подвесени още четири ракети „Sidewinder“. Към цялото това въоръжение „Tomcat“ може да носи и до 6576 kg настъпателно въоръжение от различен клас.
Работата над "F-14A" била помрачена от загубата на първия прототип през декември 1970 година. Въпреки този инцидент, ВМС на САЩ приема на въоръжение 478 машини, а още 79 са продадени на Иран в периода 1976 - 1978 г. През 1986 година 38 самолета F-14A са преоборудвани с двигатели „General Electric F110-GE-400“ и впоследствие получават обозначение "F-14B". Модификацията "F-14D" се отличава от предходните модели с много по-мощен радар „Hughes AN/APG-71“, чиято система позволява да се съпровождат 24 противникови цели и да се извърши прихващане и запуск на ракети по 6 от тях едновременно, на различна височина и дължина. Модификацията има и усъвършенствана авионика и преоборудвана кабина. Построени са 37 самолети от тази модификация.
Характеристики на модела:
- фино изработени детайли с вдлъбнати линии в местата на свръзки на панелите
- фино изработен кокпит с инструменти и уреди за управление
- крила с променлива геометрия
- 2 управляеми ракети "Phoenix"
- 2 управляеми ракети "Sidewinder"
- ваденки с външна маркировка
- колесници с възможности за сглобяване в спуснато или вдигнато положение
Препоръчани боички от производителя за оцветяване на модела: