В безкрайно многоликия свят на човешките интереси и хобита, една изключителна група колекционери прави впечатление с прецизността при изработката на миниатюрни модели и усета си към детайла – това са любителите на стендовия моделизъм. Няма официално потвърдена история на възникването на мащабният моделизъм, но хората, които се занимават с него са единодушни в едно отношение – модерният моделизъм, такъв какъвто го виждаме днес, възниква преди приблизително 80 – 90 години. Основните исторически тези за възникването на хоби моделизма са свързани изключително с човешката рационалност и изобретателност. През Втората световна война и в периода непосредствено преди нея, английската компания “Model Aircraft Ltd”, произвежда макети на бойни самолети и кораби, които се превръщат в неизменна част от обучението на всеки английски пилот. Търсейки корените на моделизма, други посочват макетите на автомобили, които френските автодилъри от зората на XX век разнасят в куфарите си по време на дългите си командировки. Те си помагат с тях при осъществяването на продажби. И макар първите комплекти от готови за сглобяване части да са факт още преди войната, непосредствено след нея започва възходът на този особен тип изкуство.

Мащабът представлява отношението на реалния обект (който моделираме), спрямо самия модел, който строим. Мащабът се изписва, като числово съотношение - например 1:35 или 1/35. Ако имаме мащаб 1:100 (1/100), то значи, че модела е точно 100 пъти по-малък от оригинала. Ако реалния обект е с дължина 10 метра, то нашият умален макет ще е дълъг 10 сантиметра. В процеса на мащабиране, за да се приближи модела максимално до действителността, всеки елемент и детайл трябва да е намален пропорционално или всяка част да е намалена точно толкова пъти, колкото и всяка друга (в сравнение с оригинала). Де юре - мащабирането означава, че сме всяка част от модела е еднакво смалена, но де факто - това рядко се случва.
Казваме "особен" с ясното съзнание, че всяко изкуство има своя характерна черта, която го отличава. Когато говорим за моделизъм, става дума за мащабно умалени копия на реално съществуващи обекти. А, критерий за достойнствата на един модел е балансът между мащаб и детайл. Рано или късно всеки моделист се сблъсква с тази особеност на стендовия моделизъм, затова е нужно преди да започнем да строим и боядисваме, да си изясним някои от ключовите положения относно мащаба и детайлите на нашият модел.
Мащабът представлява отношението на реалния обект (който моделираме), спрямо самия модел, който строим. Мащабът се изписва, като числово съотношение - например 1:35 или 1/35. Ако имаме мащаб 1:100 (1/100), то значи, че модела е точно 100 пъти по-малък от оригинала. Ако реалния обект е с дължина 10 метра, то нашият умален макет ще е дълъг 10 сантиметра. В процеса на мащабиране, за да се приближи модела максимално до действителността, всеки елемент и детайл трябва да е намален пропорционално или всяка част да е намалена точно толкова пъти, колкото и всяка друга (в сравнение с оригинала). Де юре - мащабирането означава, че сме всяка част от модела е еднакво смалена, но де факто - това рядко се случва.
Понякога, части от обекта се оставят по-големи по няколко причини:


- От практическа гледна точка, ако трябва да направим съразмерни с мащаба платната на ветроходен кораб, те ще са толкова тънки, че биха могли да преминат през иглено ухо. Например, ако реалната дебелина на тъканта е 2-3 милиметра, а мащаба е 1:144, то плат с такава тънкост най-вероятно би се разпаднал в ръцете ни.
- От друга страна – при мащабиране има детайли, които стават дребни, а други толкова ще се смалят, че няма да се забелязват с невъоръжено око. Например – имаме машина в мащаб 1:72 с детайли, като болтове и нитове. Някои от тях е добре да бъдат оставени по-големи, защото без да ги пресъздадем, моделът ще изглежда стилизиран и ще напомня детска играчка.
- Не бива да се отдалечаваме от основната цел при моделизма - да постигнем максимална реалистичност, дори да е в конфликт със съразмерността. Затова съвета на майсторите гласи: винаги залагайте на реализма, а не на чистата математика.

Изясним ли си идеята на мащаба, следва да си изберем този, в който ще работим ние. Отделните моделисти предпочитат да работят в различни мащаби, но може да се каже, че има „най-типични“ за различните видове моделизъм. Един брониран танк, например, може да бъде видян в мащаб от 1:6 до 1:144. Какъв ще изберете вие, е въпрос на възможности (пространство, финанси, предлагани комплекти за сглобяването му) и вкус. Друга причина за създаването на модели в различни мащаби е реалният размер на оригиналния обект. Военните кораби, например, често са пресъздавани в мащаб 1:350 или 1:700, защото, като цяло, са много, много, големи. Ако някой се опита да реализира модел на боен кораб от Втората световна война в мащаб 1:35, той не би се побрал в едно средностатистическо жилище. Корабомоделистите най-често работят в мащаб 1:350, при самолетните най-често срещаните мащаби са 1:72 и 1:48 (в зависимост от типа на въздухоплавателното средство), моделистите на военна техника предпочитат мащаб 1:35, а тези, които правят модели на автомобили – мащаб 1:12.
Погледнато в исторически план, развитието на хоби моделизмът, в контекста на утвърждаване на някакви стандарти в мащабите, е сравнително нова тенденция. Постепенно различни производители на сглобяеми модели и макети по света започват да произвеждат излети от пластмаса комплекти, като не намират причина да се координират за мащабите, в които реализират своите продукти. Така една компания може да произвежда широка гама от самолети в мащаб 1:72, докато друга да предпочете 1:76. В началните години, при серийното производство на сглобяеми модели и макети, точният мащаб не изглежда нещо важно. Някои модели - особено тези на автомобили, машини от научнофантастични книги, както и измислени чудовища, дори не споменават мащаб.
С течение на времето се наблюдава тенденция за стандартизиране на мащабите в различните типове моделизъм (танкове, кораби, самолети, влакове и др.), тъй като пазарът се глобализира и е доминиран от няколко големи производители. До 2004 г. военните превозни средства за моделисти масово се произвеждат в мащаби 1:72 и 1:35. В края на същата година „Tamiya“ въвежда напълно нов мащаб – 1:48, който е „златната среда“. Той улавя предимствата на двата съществуващи мащаба. 1:48 се налага успешно, а моделистите, които вече имат колекции в другите два мащаба, могат да... започнат отново.
Сигурно много хора биха решили, че цялото това обсъждане на стандартите в мащабирането е достигнало излишни академични нива, но не и истински запалените моделисти, които имат предпочитание и правят модели на конкретни обекти, пристрастни са към определен исторически период и дори – към пресъздаването на конкретни исторически събития. За тях е важно колекцията им да е хармонична и всичко в нея да е съвършено съразмерно.
Изборът на мащаб се влияе от:


- Цената – по-големите модели са на по-висока цена.
- Времето за реализиране – по-големите изискват повече часове работа.
- Какво можем да намерим на пазара – какво се предлага като модели, аксесоари и комплекти в избрания мащаб.
- Необходимо място за изработване и излагане – обърнете внимание на размерите на готовия модел в избрания мащаб.
- Какъв размер и ниво на детайлност на моделите ще ви донесе най-голямо удовлетворение, когато погледнете завършения проект.
За повечето моделисти вероятно би било любопитно кои са най-популярните мащаби, характерни за различните видове моделизъм. За да могат да преценят какви са реалните, физически размери на фигурите в различен мащаб (средно), са съставени таблици, които са изключително полезни. Например има модели (на човешки фигури), които са популярни по-скоро с височината си, отколкото със своя мащаб (мащаб 1:32 е известен като 54-милиметров).
В продължение на дълги години мащабът 1:32 е най-разпространен при пресъздаването на човешки фигури, а този на военните превозни средства е 1:35. Това означава, че моделистите, които искат да направят диорама, ще са изправени пред дилема. Това несходство намалява реализма на пресъздаваната сцена. Днес вече има достатъчно предлагане на фигури в мащаб 1:35, за да „могат да управляват“ бойни машини в същия мащаб.
И, говорейки за различни мащаби на модели и макети, няма как да пропуснем определянето им в един от главните раздели на моделизма, а именно железопътния. Както и при другите мащаби и тук двете цифри изразяват съотношението между размерите на модела и тези на реалния жп обект (може да е вагон, локомотив, гара, семафор и др). Зората на създаването на модели и макети на влакове настъпва с реализирането на парни локомотиви и вагони и то предимно за музеи и изложби. Най-типичните мащаби били 1:32 и 1:45. И тук следва да споменем, че един от важните измерители е разстоянието между вътрешните направляващи ръбове на релсите (междурелсие*).
- G - 1:22.5 – Или т. нар. градински мащаб, е приложим, когато имаме много място (градина). Фактът, че е на открито, определя и вида на материалите, от които се изпълнява съответния модел. Това е и един много скъп вариант на жп моделизъм.
- I - 1:32 – Отново изисква значително място и ресурси. В този мащаб се предлагат сравнително малко комплекти и аксесоари.
- 0 - 1:45 – В този мащаб моделите също могат да се изложат навън, но популярността му в Европа прогресивно намалява (за разлика от САЩ).
- НО - 1:87 – Това е най-разпространеният мащаб в света. Подходящ е за пресъздаване на много детайлни модели, като същевременно не се изисква много място за разполагането им. Съществува голям избор на подвижен състав, защото повечето компании, произвеждащи елементи, работят в него.
- ТТ - 1:120 – Появява се в ГДР, поради ограниченото място в стандартните соц-панелни жилища. Разпространен е и у нас, в Германия, Полша, Чехия, Словакия, Унгария и Русия.
- N - 1:160 - Втори по популярност мащаб в Европа след НО. Създаден за много малки пространства. Напоследък се произвеждат все повече комплекти и аксесоари в него, които са със забележителни детайли и реалистичност.
- Z - 1:220 – Характерен предимно в Германия, такива модели се предлагат само от “Märklin”. Детайлността не е особено висока, но макета може да се събере в куфар.
Таблица на популярните мащаби на човешки фигури:


Мащаб | Размер в mm | Коментар |
1:6 | 250 | Пресъздадени предимно до бюста |
1:9 | 200 | Пресъздадени предимно до бюста |
1:10 | 180 | Вероятно най-популярният мащаб за големи фигури, като в него крупността на фигурите варира от бюстове, до фигури в цял ръст. В този мащаб са пресъздадени предимно конкретни исторически личности (например Наполеон) |
1:16 | 120 | Друг много популярен мащаб на фигурите на исторически личности, като се съчетава с военна техника в мащаб 1:16 |
1:17 | 100 | Друг много популярен мащаб на фигурите на исторически личности, като се съчетава с военна техника в мащаб 1:16 |
1:18 | 90 | Използва се (по-рядко) за конкретни исторически фигури |
1:22 | 80 | Използва се (по-рядко) за конкретни исторически фигури |
1:24 | 75 | Фигури, които са предназначени за създаване на композиции със самолети или автомобили в мащаб 1:24 |
1:32/1:35 | 54 | Изключително популярни мащаби - както за композиции само от човешки фигури, така и за комбинирането им с превозни средства или включени в диорами |
1:48 | 40 | Предназначени за самолети или военни превозни средства в мащаб 1:48 |
1:55 | 32 | Предназначени за самолети или военни превозни средства в мащаб 1:48 |
1:72 | 25 | В тези и в по-малки мащаби фигурите се предлагат в комплекти и се използват за диорами или военни игри |
1:76 | 22 | В тези и в по-малки мащаби фигурите се предлагат в комплекти и се използват за диорами или военни игри |
1:87 | 15 | Това е границата, в която една фигура се нарича мащабиран модел |
Таблица на често използваните мащаби в моделизма (без човешките фигури):


Мащаб | Употреба | Коментари |
1:6 | RC (радио управляеми) самолети и танкове, военни превозни средства, двигатели и машини. | Само няколко конкретни модела военни превозни средства са на разположение в този мащаб |
1:12 | Мотоциклети и автомобили. | Най-разпространеният мащаб за мотоциклети и автомобили |
1:16 | Мащабът се използва основно за военни превозни средства. | Нараства броят на танковете, които се произвеждат в този мащаб. Те са с много детайлен интериор или са предназначени за добавяне на радиоуправление. |
1:24 | Автомобили, камиони, въздухоплавателни средства, военни превозни средства. | Автомобилите и камионите доминират в този мащаб, но се срещат и изтребители и по-малки военни превозни средства. |
1:25 | Автомобили и камиони. | Рядко използван мащаб, използван за автомобили и камиони, много рядко за самолети. |
1:32 | Въздухоплавателни средства. | Често срещан мащаб за моделиране на цивилни и военни самолети. |
1:35 | Военни превозни средства. | Мащаб използван за пресъздаване на различна военна техника. |
1:43 | Автомобили. | Популярен мащаб за сглобени колекционерски модели. |
1:72 (1:76) | Въздухоплавателни средства и военни превозни средства. | 1:72 е много популярен мащаб за фигури на бойци и модели на бомбардировачи. Това прави лесно създаването на големи колекции. Малката разлика между моделите в мащаб 1:72 и 1:76 е определяна от моделистите, като „загуба на ресурс“, защото няма някакви сериозни ползи (да даде повече детайли, например), но фигурите в двата не могат да се съчетаят. |
1:87 | Военни превозни средства. | Почти завършени модели и са предназначени за военни (стратегически) игри. |
1:100 | Въздухоплавателни средства. | Популярен мащаб за сглобени колекционерски авиомодели. |
1:125 | Пътнически самолети, космически кораби. | Популярен мащаб използван основно за моделиране на фентъзи модели - "Star Trek", "Battlestar Gallactica". |
1:144 | Самолети, космически кораби, подводници. | Широк спектър от големи въздухоплавателни средства, космически кораби, подводници и големи военни превозни средства. |
1:200 | Кораби, пътнически самолети. | Мащаб използван за пресъздаване на кораби и пътнически авиолайнери. |
1:300 | Пътнически самолети. | Рядко срещан мащаб в моделизмът, използван за пресъздаване на авиолайнери. |
1:350 | Кораби. | Най-често срещаният мащаб при любителите на корабния моделизъм. |
1:400 | Кораби. | Няколко модела, които се предлагат във всички възможни корабни мащаби. |
1:600 | Кораби. | Мащаб използван за готови колекционерски модели, произведени основно от метални сплави. |
1:700 | Кораби. | Често срещан корабен мащаб, в който се предлага широка гама от модели. |
1:1250 | Кораби. | Корабен мащаб с ограничен брой предложения. |
Таблицата включва мащаби, в които се предлагат достатъчен набор от хоби комплекти, за да се създадат колекции, обхващащи цели епохи. |
Основните мащаби в жп моделизма са:


Мащаб | Съотношение | Междурелсие |
G | 1:22.5 (garden railways) | 64 mm |
1 | 1:32 | 45 mm |
0 | 1:45 | 32 mm |
S | 1:64 | 22,5 mm |
H0 | 1:87 Halb Null (половината от мащаб 0) | 16.5 mm |
TT | 1:120 Table Tapp (маса) | 12 mm |
N | 1:160 | 9 mm |
Z | 1:220 | 6.5 mm |
*Междурелсието варира, в зависимост от това дали пресъздаваме стандартен влак (реалното разстояние между релсите е от 1250 до 1700 mm), метров, теснолинейка или товарен влак. |
