Дракарът е изключително бърз и маневрен кораб, който използва не само вятъра, но и силата на викингските гребци. Корпусът му е дълъг и тесен. Името му идва от норвежкото „drakkar“, което означава „кораб-дракон“. Тези плавателни съдове са били използвани главно за военни цели. Поради малкото газене на водата, те са можели да се приближават изключително близо до брега, да избягват подводните скали и да изненадват противниците с неочаквани нападения. На носа и кърмата дракарите имали специфична украса – най-често глава на дракон или на друго митично същество, което пазело кораба от нещастия.
Дракарът „Гокщад“ е открит в голяма могила във Вестфолд, Норвегия, през 1880 г. Построен е през 890 г., а около 10 години по-късно е използван като ковчег на смел викингски вожд. Тук ще споменем няколко факта за погребалните викингски обичаи. Широко разпространено е вярването, че викингите били погребвани в морето, на борда на кораб, който запалвали. Истината е, че това не е така. Великите герои наистина били погребвани в корабите си, но на сушата, където поемали своя път към Отвъдното, или както я наричали те страната на достойните Валхала.
Дракарът „Гокщад“ е изработен от дъб, има дължина 24 метра, ширина 5 м и е най-големия от трите кораба в Музея на корабите на викингите. Побира 32 гребци, кила и мачтата му са здрави, а двата му борда са по-високи от на другите два кораба - „Осберг“ и „Туне“, с два стрингера над отворите за греблата. Отворите можели да се закриват, когато дракарът плавал само с платна. С платното си, което било с повърхност 110 кв.м, „Гокщад“ можел да достигне скорост над 12 възела. Рулят му можел да се повдига, за да не закача дъното, когато плувал в плитки води. От външната страна на парапетите му били закрепени 64 дървени щита, боядисани последователно в черно и жълто.
За разлика от „Осберг“, „Гокщад“ не бил толкова луксозно оборудван, но за сметка на това бил много по-издръжлив на бури и в битки. Как се държи по вода и какви са плавателните способности на „Гокщад“ било проверено, когато през 1893 г. построили абсолютно негово копие и го пуснали в Атлантическия океан - от Берген до Световния панаир в Чикаго.
Комплектът за сглобяване на модела „Viking“ на Artesania включва лазерно изрязаните части на шпангоута, кила, готови летвички от екзотично дърво за обшивката на корпуса, палубата, както и за ренгоута. В него ще откриете и малки дървени и метални детайли за палубата, както и готово, ушито платно. Инструкцията за сглобяване, както и плановете на модела в реален размер, са изключително подробни и описват работата в снимки - стъпка по стъпка.
Комплектът съдържа:
- лазерно изрязани елементи от шперплат – фалшив кил и частите на шпангоута
- летвички от африкански орех за покривне на борда
- летвички за външната обшивка от раминово дърво
- месингови пирончета за обшивката
- махагонови обшивки за палубата и двата борда
- летвички от африкански орех за най-горнаа част на външната обшивка
- кил от раминово дърво
- две метални драконови глави за носа и кърмата
- месингови елементи за руля
- подложки за веслата от африкански орех и ограничители от месингова тел
- месингови халкички за палубата
- 2 бъчви от дърво
- румпел от африкански орех
- летви от африкански орех за стойки на греблата
- летви и заготовки за частите на греблата от африкански орех – за 14 гребла
- 16 щита от шперплат с декоративни елементи от раминово дърво
- мачта от раминово дърво
- 2 цвята памучни конци за такелажа
- метална брадва
- макари за въжетата
- ушити платна от памучен плат
- метална табела с името на дракара
- дървена поставка за модела
- 2 пешки от раминово дърво, върху които ляга дракара
- подробна инструкция за сглобяване на модела на 4 езика – английски, немски, френски и испански
При сглобяването на този макет ще ви е необходимо и лепило за дървени модели и макети.
След завършване на модела е необходимо дървените части да бъдат лакирани.
За по-голяма прецизност и удобство по време на работа, може да използвате специализираните инструменти за сглобяване на модели и макети.